Persoonlijk

Ja, ik ben hooggevoelig, en dat is oké! (HSP)

Ik ben altijd al iemand geweest die erg gevoelig is. Veranderingen vond ik verschrikkelijk en ik was altijd overstuur. Er hoefde maar een muur in ons huis worden geverfd of ik moest er echt weer aan wennen. Een vlekje op mijn bril? Ik erger me er dood aan! Dit zijn voor andere mensen doodnormale dingen, maar voor mij zijn ze erg lastig. Natuurlijk zijn er heel veel mensen gevoelig, maar HSP gaat net nog even iets verder.

Een nogal ”gevoelig”, haha, onderwerp voor mij. Ik ben hooggevoelig en daar schaam ik mij niet voor! Wil je weten wat HSP inhoud en wat voor consequenties het voor mij heeft? Lees dan verder!

Wat is HSP
HSP staat voor High Sensitive Person (Hoog Gevoelig Persoon). Iemand die HSP is krijgt enorm veel prikkels binnen. Van kleine veranderingen of harde geluiden kunnen zij al overstuur raken. Alles komt simpelweg heel erg hard en intens binnen. Je neemt meer waar en vat sneller dingen op. Ook heb je dingen of mensen snel door en valt je oog meteen op details.

Persoonlijk
Ik durf te zeggen dat ik een HSP ben. Ongeveer een jaar geleden ben ik hier achter gekomen. Ik vroeg mij af waarom ik alles zo intens beleefde en waarom bepaalde dingen mij zo erg raken. Ik kan bijvoorbeeld enorm ontroerd raken door een kunstwerk, film of muziek. Hier kan ik dan dagen over nadenken en het blijft mij maar raken. Dit vind ik persoonlijk een heel mooi kenmerk van een HSP.

Ook zitten er nadelen aan hoog gevoelig zijn. Zo kan ik absoluut niet tegen drukte. Mijn balans raakt verstoord door alle mensen, geluiden en voorwerpen die zich bevinden in die omgeving. Ik reageer wazig en afwezig en weet even niet meer zo goed wat ik moet doen. Vroeger begon ik te huilen, maar nu zonder ik mij vaak af of word ik enorm stil. Ik houd bijvoorbeeld ook echt niet van pauzes op school. Het liefst zit ik alleen in een lokaal met misschien een paar mensen. Begrijp mij niet verkeerd, sociaal ben ik zeker, maar soms wordt het mij even te veel. Wanneer je één op één met mij praat zul je ook merken dat ik enorm open ben, terwijl ik in een groepje erg stil kan zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=vEg6uFMy_RQ
Een mooi filmpje wat goed illustreert wat een HSP voelt

Waar ik ook heel slecht tegen kan zijn mensen die liegen. Als HSP heb je meteen door of iemand de waarheid spreekt of niet. Dit kan handig zijn, maar soms ook erg vervelend. Hierdoor vind ik het ook heel lastig om hechte vriendschappen aan te gaan. Ik wil altijd dat alles in harmonie is, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Ik durf dan ook wel te zeggen dat ik een trouwe vriend ben. (ook een voordeel!) Wanneer een HSP dan wel een close vriendschap heeft is hij ook erg open. Je kan alles met een HSP bespreken en niets is te gek. Een HSP laat je niet zomaar in de steek. Wanneer hij of zij dat wel doet is er waarschijnlijk iets gebeurd wat niet door de beugel kan.

Als HSP’er op school
Ik heb school nog nooit leuk gevonden. Te veel mensen, te veel drukte, te veel stress en vooral te veel MOETEN. Als er een ding is waar een HSP een hekel aan heeft dan is het het woordje moeten. Een HSP voelt enorm veel druk als hij of zij iets verplicht moet. Je kunt beter zeggen: wil je dit of dat even doen in plaats van je MOET nu perse je huiswerk af hebben. Hierdoor raakt diegene dan ook overstuur. Je kunt een HSP beter met zachte woorden aanpakken dan met de harde hand. Als je dit doet, zal hij of zij ook veel beter presteren.

Opmerkingen en nare gebeurtenissen
Wanneer iemand zegt ”wat ben jij een stom mens” zul jij er waarschijnlijk over een week niet meer over nadenken. Je bent het vergeten en schenkt er geen aandacht meer aan. Ik daarentegen ben het nog niet vergeten. Waarschijnlijk voel ik mij er na zes weken nog naar over. Vaak zijn er geen redenen voor zulke uitspraken. Dit frustreert mij enorm, want de harmonie is verstoord en ik weet niet waar het vandaan komt. Ik wil altijd weten waarom. Waarom zeg je zoiets? Waarom is dit of dat zo? Als er dus geen reden is voel ik mij verstrooid en verward.

Ongeveer twee jaar geleden ben ik weggepest op school. Ik ga liever niet in op de details, maar het was absoluut geen pretje. Als HSP, een ander persoon natuurlijk ook, ga je echt door een hel. In mijn geval was er geen aanleiding en begon het zomaar uit het niets. Ik voelde mij alleen, onbegrepen en vooral enorm verdrietig. Ik heb een aantal maanden zwaar depressief thuisgezeten en wist op dat moment echt niet meer wat ik met mijn leven wilde. Ik vond alles kut, niets was leuk en ik walgde van mezelf. Ik ben bij verscheidene psychologen geweest maar al met al heeft dat me niet veel geholpen. Samen met de mensen om mij heen ben ik uit deze depressieve fase geklommen en ik ben sterker dan ooit tevoren. Toch kan ik nog steeds niet accepteren wat er is gebeurd. Vergeten al helemaal niet. Ik vind het nog steeds eng om naar de winkel te gaan. Angstig om die nare personen tegen te komen. Dit is ook een van de redenen dat ik geen bijbaantje heb. Ik durf het gewoon nog niet en voel mij er ook echt nog niet klaar voor. Dagelijks denk ik aan wat er gebeurd is en ik kan het nog geen plekje geven. Als HSP zijnde is dit een enorm harde klap in mijn gezicht geweest. Het heeft mij veranderd. Helaas heb ik het idee dat deze gebeurtenis mij zwakker heeft gemaakt, terwijl de mensen om mij heen mij juist sterker vinden. FF lastig dus!

Lichamelijk
Stress is een groot probleem in mijn leven. Ik trek mij van alles aan en vind het lastig om dingen los te laten. Hierdoor voel ik mij elke dag moe, want al die indrukken kosten mij veel energie. Als ik een dagje naar de stad ga ben ik dan ook kapot als ik thuis kom. Niet van al het lopen, maar puur door alle indrukken en mensen. Zo’n dagje moet ik dan ook goed inplannen en moet ik mij mentaal op voorbereiden. (het feit dat ik gepest ben speelt hier natuurlijk ook een rol in mee) Een HSP is dan ook vaker ziek dan iemand die niet hooggevoelig is. Door deze factoren vind ik het ook niet leuk om uit te gaan. Normaal gesproken gaat iemand van 17 lekker uit met zijn vrienden. Helaas vind ik de drukte, alle geluiden en dergelijke echt niet te doen.

Naar een ander toe reageren
Een groot empathisch vermogen hebben is een belangrijk kenmerk van een HSP. Ik kan mij goed verplaatsen in de gevoelens of gedachtegang van een ander en vind het ook fijn om te luisteren en om advies te geven. Het raakt mij dan ook wanneer het slecht gaat met iemand of wanneer er juist iets super leuks gebeurd. Vaak vinden anderen het fijn als ik veel empathie toon. Soms vinden mensen het ook wel irritant, terwijl dat echt niet mijn bedoeling is! Zoals ik al eerder zei wil ik dat alles in harmonie is, dus ook bij de mensen om mij heen. Ik merk ook snel of iemand anders zich op zijn gemak voelt bij mij. Dat is ook wel handig want zo weet je goed hoe je met iemand moet omgaan!

Het lijkt nu allemaal alsof de negatieve kanten de positieve kanten overheersen. Dit is echt niet zo! Natuurlijk zijn er nog veeeeeel meer kenmerken van een HSP. Ik zou er wel een boekwerk over kunnen schrijven, maar ik merk dat ik nu al de draad een beetje kwijtraak haha. Ik ben voor mezelf nog een beetje aan het uitvogelen wat mijn krachten zijn, maar dat ze er zijn is een ding wat zeker is. Denk jij na het lezen van dit artikel: ”Verrek, dat heb ik ook!” en weet je niet zo goed wat je ermee moet? Je mag mij altijd een berichtje sturen. Ben jij ook een HSP en vind je het super stom? Niet vinden!! Je bent uniek, beleeft de wereld intenser dan een ander EN je bent waarschijnlijk ook nog enorm empathisch. Wie wil dat nou niet?

 

2 thoughts on “Ja, ik ben hooggevoelig, en dat is oké! (HSP)

  1. Super goed verhaal van jou Sanne, goed verwoord, laat je niet gek maken door andere mensen, je bent gewoon een leuke meid.

    Like

Reageer

