Ziekte verhaal

Personal #1 – Operatie, ziekte, examenjaar en meer

Zoals de meesten van jullie al wel weten ben ik al een tijdje ziek. Af en toe plaats ik een update op Instagram of Facebook over hoe het met mij gaat. Maar wat is er dan precies aan de hand en hoe doe je dit in je examenjaar? Ik zal alles even in chronologische volgorde uitleggen voor de mensen die totaal geen idee hebben wat er nou eigenlijk aan de hand is. Ongeveer vijf maanden geleden werd ik opeens ziek op vakantie in Spanje. Ik ben wel vaker ziek als ik in het buitenland ben omdat mijn lichaam moeite heeft met het accepteren van de warmte. Normaal gesproken gaat dit altijd goed en na een dag of twee voel ik mij weer kiplekker. Helaas ging het deze keer iets anders. Samen met mijn vriend was ik tien dagen op vakantie in Blanes. Rond de vierde dag merkte ik dat ik weer wat grieperig werd. Ik dacht nog: ”Jahoor, daar gaan we weer.” Me van geen kwaad bewust te zijn ging ik de tent in en heb ik even geslapen. ‘S middags was het enorm warm en heb ik zelfs nog even gezwommen. Ik merkte dat ik me al beter begon te voelen. We zijn lekker wezen uiteten en hebben nog tot laat in de avond buiten gezeten met vrienden enzovoorts. De volgende dag was het meteen mis. Koorts, buikpijn, oorpijn, keelpijn noem het maar op. Ik baalde enorm. Dit hield eigenlijk nog twee dagen aan en daarna ging het iets beter. Ik heb nog genoeg kunnen genieten van mijn vakantie en het was zeker een enorm leuke vakantie! Een week nadat ik weer thuis was kreeg ik weer griep. Helaas was dit niet zomaar een griepje. Opeens was bijna alles ontstoken wat maar kan ontsteken. Mijn oren, keel, neus, voorhoofdsholtes, bijholtes enzovoorts. Dit heeft al met al wel 4/5 weken geduurd en de antibiotica hielp absoluut niet. Toen heeft de dokter mij toch maar Prednison gegeven, een echt paardenmiddel. Zelfs dit werkte niet en het was al snel duidelijk dat ik immuun was geworden voor antibiotica en dergelijke. Maar wat moet je dan? Na veel doktersbezoeken leek het mijn dokter verstandig om mij te opereren aan mijn amandelen, aangezien die ook heel erg ontstoken waren. Mijn ouders en ik waren het hier meteen mee eens en nog geen maand later werd ik geopereerd. De operatie vond plaats op 4 november.

12632947_802699253192604_821686601_o12636999_802699233192606_956434407_o
Zoals je ziet was mijn hele hals/keel opgezwollen, lol!

12631202_802701866525676_1246003726_o

Mijn lieve zusje

12631037_802699269859269_306830343_o
Jep, ik lag op de kinderafdeling

De operatie zelf is goed verlopen, maar na de operatie kreeg ik wéér allemaal infecties. Wat moet je dan…? Heel simpel: niets. Ik kreeg toch weer antibiotica maar zoals verwacht werkte dit niet. Het enige wat ik kon doen was enorm veel rusten en de natuur haar werk laten doen. Dit was eind november. Het ging met ups en downs. De ene paar dagen voelde ik me wel weer oké, en een week erna was ik zomaar weer doodziek. Ik raakte helemaal depressief van de situatie. Tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds ziek. Een week geleden heb ik een uitgebreid bloedonderzoek laten doen. De uitkomst was niet zo positief. Mijn vitamine B, B12 en D waren veel te laag en ik heb bloedarmoede. Ze weten niet hoe dit komt. Vooral mijn B12 was enorm laag. Dit baarde mijn dokter wel zorgen omdat dat simpelweg op je 17e echt niet hoort. ”Mensen rond de 40 of ouders hebben pas dit soort waardes.” Hier schrok ik wel erg van. Ook willen ze mij niet behandelen voor bloedarmoede/B12 omdat mijn waardes dus erg laag waren voor mijn leeftijd en ze meer onderzoeken willen doen.

Hoe gaat het nu verder?
Aangezien de dokters niet weten wat er aan de hand is willen ze mij dus nog nergens voor behandelen. Binnenkort moet ik naar een internist en allergoloog in het ziekenhuis voor meer onderzoeken. Ik ga momenteel niet naar school omdat ik de trap al bijna niet kan oplopen van moeheid. Afgelopen weekend had ik bijna 40 graden koorts en op dit moment lig ik ziek op de bank dit artikel te typen. Ik ga geen examen doen aangezien dit proces nog wel het hele jaar kan duren. Positief zijn is op dit moment erg moeilijk, maar ik probeer het toch. Ook probeer ik toch te genieten van de kleine dingen die wèl leuk zijn.

School
Op het moment maak ik geen toetsen of huiswerk, aangezien ik absurd veel heb gemist. Examen doen zit er sowieso niet in en ik doe dit jaar dus over. Voor nu volg ik af en toe lessen en als het kan ga ik halve dagen naar school. Mocht het proces langer duren dan een jaar dan kies ik er misschien voor om eerst een mbo te doen en daarna HBO. Ik baal als een stekker want ik ben best streberig en vind het lastig om de situatie zoals het nu is te accepteren.

Ik hoop dat dit artikel een beetje duidelijkheid schept. En voor de mensen die mij volgen: jullie zijn top! Jullie lieve berichtjes en dergelijke helpen mij enorm.

3 thoughts on “Personal #1 – Operatie, ziekte, examenjaar en meer

Reageer

